Afronding stage - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tom&Lianne - WaarBenJij.nu Afronding stage - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tom&Lianne - WaarBenJij.nu

Afronding stage

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom&Lianne

29 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

De afgelopen maand was het vrij rustig op de universiteit door de ‘wintervakantie’ van de Zuid-Afrikaanse studenten. Voor ons was dit een mooie kans om deze weken op de afdeling KGM West(Kaak-, Gesicht- en Mondchirurgie) mee te lopen. Zoals we al eerder beschreven worden de tandheelkunde studenten meer chirurgisch opgeleid dan in Nederland, omdat ze in de ‘rural areas’ vaak zelfstandig moeten werken, zonder de hulp van een specialist bij hen in de buurt. Daarom worden ze hier ook meer getraind in het diagnosticeren en behandelen van trauma’s. En trauma’s hebben wij veel gezien…. bijzonder veel door het hoge aantal verkeersongevallen en geweldsdelicten in Zuid-Afrika. We hebben bijt-, snij- en schietwonden voorbij zien komen, maar ook veel ingeslagen schedels en gebroken kaken. Daarnaast blijven patiënten hier veel langer doorlopen met gezwellen in het hoofd- en halsgebied, voordat ze een dokter bezoeken. Je kunt je soms niet voorstellen hoe mensen nog kunnen functioneren met een gezwel ter grootte van een aardappel in hun gezicht…
We hebben deze weken nog verschillende operaties bijgewoond in de theatres (operatiekamers), waar we een aantal keer ook zelf weer hebben mogen behandelen. We zijn dus weer een aantal mooie ervaringen rijker.

In het weekend hebben we Pilanesberg bezocht. Dit is een safaripark op 2 uur rijden vanaf Pretoria, waar we giraffen, impala’s, olifanten, zebra’s, neushoorns, leeuwen en kudu’s gespot hebben. Ook het vulkanisch landschap van dit park was erg mooi. Naast het park ligt het Las Vegas van Zuid-Afrika, Sun City. Een paradijselijke stad vol entertainment, die is ontstaan in de tijd dat hier nog veel goud gevonden werd. Sindsdien is er niet veel meer veranderd, dus de meeste casino’s zijn inmiddels wat gedateerd. Dat deed echter niets af aan ons geluk aan de roulettetafel. Nadat Maarten uit de Nederlandse groep de jackpot aan de roulettetafel won, zijn we naar de vaste stamkroeg/discotheek(Dropzone) in Pretoria gegaan. Daar hebben we de winst omgezet in het nodige aantal Springbokkies(mint/amarula shots) en Black Labels(bier). We danken Maarten voor de kater de volgende dag!

Vorige week keerden alle studenten terug van hun vakantie. Een mooie gelegenheid om afscheid van iedereen te nemen, maar ook om de felicitaties voor het Nederlandse elftal in ontvangst te nemen. De Zuid-Afrikanen zijn fan van oranje, dus ook zij vinden het jammer dat Nederland de finale niet gehaald heeft.
Na zo’n lange periode hebben we toch een leuke band opgebouwd met de docenten en studenten, dus het is dan toch jammer om afscheid van hen te moeten nemen. De stroopwafels, die we ter attentie hebben meegenomen uit NL(maar ook hier ook te koop in de Hollandse hoek in de supermarkt!), vielen gelukkig goed in de smaak.

Er is nu echt een einde gekomen aan onze stage. We kunnen terugkijken op een ontzettend leuke en leerzame periode en we kijken heel erg uit naar onze reis richting Kaapstad die nog komen gaat. Mark en Roeland zullen ons vanaf volgende week vergezellen in onze trip naar het zuiden. We rijden vanuit Johannesburg naar Port Elizabeth en rijden dan via de Garden Route naar Kaapstad. We kijken er naar uit!

• 29 Juli 2014 - 16:04

Theo Roelofs:

Wow, wat een centrifuge van nieuwe indrukken bofkonten!
    Mooie mix van verbreding/verdieping vakkennis en ontspanning.
    Heel veel plezier de laatste periode met Roeland en Mark.