Geen nieuws is goed nieuws! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tom&Lianne - WaarBenJij.nu Geen nieuws is goed nieuws! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tom&Lianne - WaarBenJij.nu

Geen nieuws is goed nieuws!

Door: Lianne

Blijf op de hoogte en volg Tom&Lianne

17 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ons laatste verslag is alweer van langer dan een maand geleden.. Om jullie even gerust te stellen, hier weer even een teken van ons goede leven! Hier enkel een paar hoogtepunten van onze weekend trips van afgelopen periode.

Swaziland: het koninkrijk tussen Zuid-Afrika en Mozambique. Het hoogtepunt van deze trip was Hlane national park. We verbleven op een kamp met "luxe" hutjes zonder elektriciteit tussen de geluiden en het gebrul van verschillende dieren. Wat een ervaring! Grote lappen vlees braaien en rond het kampvuur zitten met wijntjes tussen de overstekende impala's en het gebrul van neushoorns onder een deken van sterren. Wauw.. De volgende ochtend reden we (stervenskoud) bij sunrise het safaripark in, in de open jeep en ook bij de lunch waren er talloze dieren te zien. Eén van de mooiere momenten van Zuid-Afrika. Daarnaast hebben we ook een traditioneel opgezet dorpje bezocht, wat helaas meer weg had van het Afrika museum in Nijmegen door de hoeveelheid toeristen. Gelukkig heeft Lianne wel een paar traditionele Swazi-dansmoves geleerd.

Een week later begon het WK en moest NL beginnen tegen Spanje. De 5-1 overwinning hebben wij mogen meemaken in het Holland House in Johannesburg. Een zaal vol oranjesupporters, waarvan veel ook echte Hollanders. De overwinning zorgde voor een onvergetelijk feestje, waardoor deze sportkantine volledig door de hollanders werd droog gelegd.
De volgende dag reed Lianne met een deel van de groep door naar Drakensbergen. Een jaccuzzi in het hostel en een winderige hike met fenomenaal uitzicht (waardoor er enkelen het al na 50m voor gezien hielden en enkel een diehard groepje (excl Lianne) het eindpunt bereikte) zorgden ook weer voor een geslaagd tripje.

De week daarop was een "rustige week" met couscous, avondje stappen, filmpjes, foodmarket, mountainbiken in Groenkloof tussen zebra's, chillen in het park, pannenkoeken en opnieuw voetbal kijken in Eastwoods. Kortom, een doodnormale week.

Eind juni was het tripje richting Durban gepland. Eindelijk weg uit het koude Prétoria en op weg naar het warme zuiden en het strand. De eerste paar dagen verbleven we bij Warners beach. Nacht 1: zitten rondom het kampvuur met tussendoor een duik in het zwembad en als toetje een nachtelijke duik in de zee........ Helaas was het de volgende dag bewolkt, maar dat mocht de pret niet drukken, dus deze groep Nederlanders ging als enige van heel het dorp het strand op en de zee in met surfplanken en bodyboards. Na een lange dag trakteerden we onszelf op een biertje op het strand. Als kers op de taart zorgde een verrassingsgolf ervoor dat met spoed alle tassen, camera's en slippers gered moesten worden, helaas werden wat biertjes en een iPhone opgeslokt door de zee... Na een diner in het lokale restaurant met bediendes waar vooral de mannen veel plezier van hadden, kwamen we onverwacht terecht in de lokale karaokebar. Het mooie en serieuze gezang van de lokale bevolking werd afgewisseld met de valse noten van die rare Hollanders. Hilarisch! De volgende dag reden we door naar het noorden richting het surfersparadijs Ballito. Eindelijk de lang gehoopte zon, zee en strand met echte surfdudes om ons heen. Deze week bleek een grote professionele surfwedstrijd plaats te vinden op dit strand. Een paar lokale helden lieten hun surfkunsten zien,terwijl wij enorm lekker relaxten op het strand. Vervolgens door naar de grootste stad aan de oostkust,Durban. Hier werden de dagen gevuld met strand, bodyboards, voetbal, waterpretpark en een tandemtocht door Durban. Voldaan en moe reden we weer 6,5 uur terug naar Pretoria.

Het weekend er op stond er (alweer) een trip gepland naar het Krugerpark waar wij eindelijk de big five compleet hebben kunnen maken! Op dag 2 zijn we naar die kustefeeste(festival) Innibos in Nelspruit gegaan. Een festival met de echte Afrikaners, te herkennen aan hun pick-uptrucks, camouflage/ jachtkleding, vettig eten, veel bier en muziek in het Afrikaans. Lianne was met haar Aziatische looks een echte attractie.

Het lijkt nu misschien alsof we alleen maar tripjes maken, maar tussen alle tripjes door zijn we ook echt nog bezig met tandheelkunde. We houden ons vooral bezig met Vullingen leggen en tanden trekken, maar doen daarnaast ook unieke dingen. Zo zijn we op school outreach gegaan en hebben we kinderen van een school behandeld in een mobiele unit. Daarnaast zijn we op bezoek geweest in een HIV clinic om de monden zieke kinderen te screenen. Op de kaakchirurgie afdeling zien we een aantal patiënten met heftige trauma's en pathologien, met als toetje een patiënt met een ranula (speekselsteen) zo groot als een duim.
Ook zijn we een aantal keer gaan assisteren in de theatre(operatiekamer), bij verschillende behandelingen onder volledige narcose.
Wat opvalt is dat de Zuid-Afrikaanse tandheelkunde studenten veel meer opgeleid worden in medische/chirurgische vaardigheden tov de Nederlandse studenten, omdat ze na afstuderen 2 jaar voor de overheid moeten werken. Hierdoor kunnen ze in gebieden terechtkomen waar weinig medische zorg voor handen is. Zo worden ze bijvoorbeeld ook opgeleid om infusen te prikken en te intuberen. Ook wij hebben het geluk gehad dit te mogen doen.

Kortom, wij genieten nog steeds!

• 29 Juli 2014 - 11:33

S.Han The:

Leuk om jullie bericht met veel interessante ervaringen te lezen.
    Combinatie tussen opleiding en culturele bezigheden.
    Straks komen jullie thuis in Nederland met volle zak gevuld met leerzame nuttige medische behandelingsmogelijkheden in tandheelkunde.
    Hopelijk kunnen wij nog veel meer leuke dingen van jullie horen.
    Succes verder Tom en Lianne en geniet maar nu van jullie vakantie met vrienden uit Nederland.
    Groetjes uit Helmond, een mooie stad in zuidoost Brabant! Overal nu wateroverlast in Limburg en Brabant.