De eerste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tom&Lianne - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Tom&Lianne - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom&Lianne

04 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Baie dankie voor de leuke reacties op ons vorige verslag. Hierbij een nieuw verslag over afgelopen week.

Nadat we maandag ons scriptieprotocol hadden ingeleverd, zijn we naar een guesthouse verderop in de straat gegaan voor onze eerste echte braai. Onder toeziend oog van Michael (zoon van het Guesthouse), werden grote lappen vlees (van ruim 1,5kg!) op de braai gegooid. Daar hebben we met de 17 andere Nederlandse coassistenten genoten van een heerlijke braai. Onder het genot van de nodige hoeveelheid Zuid-Afrikaanse wijn, werden de plannen voor de rest van de week gemaakt.

We kwamen er al snel achter dat je in Pretoria eigenlijk niets kunt bereiken zonder een auto, dus hebben we de volgende dag een auto (lees: koekblik) gehuurd voor de komende paar weken. Het is even wennen om hier te rijden. Ze rijden hier links, er zitten veel potholes in de weg, er crossen non-stop mini taxibusjes van alle kanten voorbij en bij ieder stoplicht probeer je de bedelaars te ontwijken. Dit levert de nodige hysterie op in de auto.

Vanwege de diverse feestdagen in Zuid-Afrika deze week (vrijheidsdag en de dag van de arbeid) zijn de tandheelkunde studenten deze hele week vrij. Niet alleen de studenten zo blijkt. Tijdens onze eerste poging om de coördinator op tandheelkunde te bereiken, strandden we voor een dichte deur. De volgende dag nog maar eens proberen. Dit keer met meer succes, want Dr. Rossouw (de coördinator) heeft ons vriendelijk geholpen met de aanmelding op de universiteit. Maandag(morgen) starten we met een rondleiding en het preklinische programma volgt de rest van de week.

Woensdag ging ons eerste tripje naar het Freedom park hier in Pretoria. Dit indrukwekkende park boven op een berg, staat in het teken van de strijd die de Afrikanen hebben moeten leveren voor hun vrijheid. In de avond zijn we met de hele groep Nederlanders door Michael meegenomen naar club Ty’s, waar ook veel studenten naar toe gaan. Daar hebben we van de nodige ijskoude biertjes genoten(voor slechts €1,30).

Donderdag was het tijd om te chillen in het park voor de Union Buildings, waar we ook het levensgrote standbeeld van Nelson Mandela hebben gezien. Buiten dit beeld trok ook onze aanwezigheid de nodige aandacht, want zwarte afrikanen wilden ook graag met onze groep op de foto.

Vrijdag zijn we met het koekblik op safari gegaan in de buurt van Pretoria. In het Rietvlei nature reserve hebben we neushoorns, nijlpaarden, waterbuffels, struisvogels en vooral veel zebra’s van dichtbij kunnen zien. Ook off-road blijkt het koekblik nog redelijk vooruit te kunnen, ookal rammelt het blik aan alle kanten.

Tijdens Koningsdag heeft Tom een aantal lokale rugbyspelers ontmoet. Met hen hebben we de afspraak gemaakt om op zaterdag de lokale derby in de Super Rugby te zien: the Blue Bulls (Pretoria) Vs. the Cheetahs (Freestate). Voorafgaand aan de wedstrijd werden we uitgenodigd om met hen te braaien op de parkeerplaats in de buurt van het stadion. Onder het genot van de heerlijke boerewors werden de regels van het rugby uitgelegd en een aantal rugby maneuvers gedemonstreerd. De rugbyspelers blijken niet alleen goed te kunnen rugbyen, maar ook goed te kunnen drinken…
Helaas eindigde deze avond in een kleine tegenslag toen Tom op straat van zijn smartphone werd beroofd. Dit soort criminaliteit hoort helaas ook bij Zuid-Afrika, want binnen de groep Nederlanders is dit al het 3e incident in 2 weken. Gelukkig hebben ze alleen de telefoon buit gemaakt. Vandaag zijn we op zoek gegaan naar een politiebureau om aangifte te doen. Met het tempo waarin ze hier werken, kun je ook verwachten dat er niet veel zaken worden opgelost…

De rest van de middag hebben we doorgebracht bij het Voortrekkermonument, tevens bijna de laatste bezienswaardigheid van Pretoria. De volgende weekenden gaan we ook tripjes buiten Pretoria maken, maar eerst zullen we morgen (eindelijk) gaan starten met tandheelkunde. We zijn benieuwd wat voor avontuur dat ons weer gaat brengen!

Tot de volgende keer!

Tom & Lianne

• 05 Mei 2014 - 14:12

Dikke Doei:

chinese people always wanna take picture!

• 07 Mei 2014 - 03:32

Anouk:

Ik volg jullie vanuit Chili :)

Tags: Lianne